یا حسین
فرا رسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی را به همه عاشقان اباعبدالله حسین (ع) تسلیت عرض می نمایم
یک شنبه 18 / 9 / 1390برچسب:, :: ::  نويسنده : پریسا

تا اين جا فهميديم كه بايد در جامعه عواملى را ايجاد كرد تا احساسات و عواطف دينى مردم را تحريك كند و آن‏ها را برانگيزاند تا كارى مشابه كار سيد الشهداء (ع) انجام دهند؛ راه او را ادامه دهند و نسبت به اين امر مهم علاقه پيدا كنند. اما موضوع ديگرى كه در اين جا مطرح مى‏شود اين است كه يگانه راه برانگيختن احساسات و عواطف عزادارى و گريه نيست.

عواطف انسان ممكن است با مراسم جشن و سرور هم تحريك شود. مى‏دانيم كه در ولادت‏هاى مبارك، در ميلاد خود سيد الشهداء (ع)، وقتى مراسم جشن برگزار مى‏شود، مدح‏ها خوانده مى‏شود و مردم از طريق آن‏ها شور و نشاطى مى‏يابند.

سؤال سوم اين است كه چرا براى تحريك احساسات از مراسم شاد استفاده نمى‏كنيد؟

چرا بايد گريه كرد؟ چرا بايد به خود زد؟ چرا بايد زنجير بزنيم؟ بياييم به جاى اين كارها جشن بگيريم، نقل و نبات پخش كنيم، شيرينى بدهيم، مدح و سرود بخوانيم، تا احساسات مردم تحريك شود.

جواب اين است كه احساسات و عواطف انواع مختلفى دارد. تحريك هر نوع احساسات و عواطف، بايد با حادثه مربوط متناسب باشد. حادثه‏اى كه بزرگ‏ترين نقش را در تاريخ اسلام ايفا كرد، حادثه شهادت ابى عبداللَّه بود. او بود كه مسير تاريخ اسلام را عوض كرد. او بود كه درسى براى حركت، براى نهضت، براى مقاومت و براى استقامت تا روز قيامت به انسان‏ها داد. براى آن كه خاطره تجديد شود، فقط مجلس جشن و شادى كافى نيست. بايد كارى متناسب با آن حادثه انجام داد. يعنى بايد كارى كرد كه حزن مردم برانگيخته شود، اشك از ديده‏ها جارى شود، شور و عشق در دل‏ها پديد آيد. و در اين حادثه چيزى كه مى‏تواند چنين نقشى را بيافريند، همين مراسم عزادارى و گريستن و گرياندن ديگران است؛ در حالى كه خنديدن و شادى كردن هيچ وقت نمى‏تواند اين نقش را ايفا كند. خنديدن هيچ وقت آدم را شهادت طلب نمى‏كند. هيچ وقت انسان را به شلمچه نمى‏كشاند. هيچ وقت نمى‏توانست سختى‏ها و مصيبت‏هاى هشت سال جنگ را بر اين مردم هموار كند. اين قبيل مسائل عشق ديگرى مى‏خواهد كه از سوز و اشك و شور پديد مى‏آيد. راه آن هم همين عزادارى‏ها است.


نویسنده: آیت الله محمد تقی مصباح یزدی.

 

 

 

 

 



صفحه قبل 1 صفحه بعد

درباره وبلاگ

×به وبلاگ من خوش آمدید× این وبلاگ جهت ابلاغ پیام عاشورا است و اینکه هدف از قیام عاشورا چه بوده؟ ممنون میشم با نظر دادنتون منو تو گسترش و ارتقاء این وبلاگ کمک کنین #
موضوعات
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان یا حسین و آدرس ya-hoseyn.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 8103
بازدید ماه : 20061
بازدید کل : 82574
تعداد مطالب : 263
تعداد نظرات : 60
تعداد آنلاین : 3